در شرایطی صنعت قطعه کشور همچنان با چالش‌های بزرگی از جمله «عدم سرمایه‌گذاری کلان» و «ضعف تکنولوژی و قدیمی بودن ماشین‌آلات» دست و پنجه نرم می‌کند که قطعه‌سازان ایرانی چندان به‌دنبال رفع آنها نبوده و از آن سو همچنان رویای خودروساز شدن را در سر می‌پرورانند.علاقه قطعه‌سازان برای خودروساز شدن را می‌توان به وضوح در اتفاقاتی که طی حدودا یک دهه گذشته رخ داده، مشاهده کرد، چه آنکه غول‌های قطعه‌سازی در موارد مختلفی از این میل درونی پرده برداشته و هر کاری کرده‌اند تا قدم به قدم به این رویای خود نزدیک شوند. شرایط به شکلی پیش رفته که در این سال‌ها هرگاه صحبت از فروش سهام شرکت‌های خودروساز داخلی به میان آمده است، قطعه‌سازان اولین مشتریان دست به نقد این سهام بوده‌اند. اتفاقا همین چند وقت پیش نیز که ایران‌خودرو برای فروش بلوک ۸/ ۱۵ درصدی «شرکت سرمایه‌گذاری سمند» فراخوان داد، قطعه‌سازان اولین کسانی بودند که برای خرید آن پیشقدم شدند. هرچند قطعه‌سازان نتوانسته‌اند در تمامی معاملات مربوط به سهام خودروسازان موفق عمل کنند، با این حال در مجموع این امکان را یافته‌اند که با خرید بخشی از سهام شرکت‌های خودروسازی، در هیات مدیره آنها صاحب کرسی مدیریتی شوند. بر این اساس، در حال حاضر قطعه‌سازان، صاحب بخشی از سهام خودروسازها هستند، هرچند فعلا قدرت لازم و کافی را برای پیشبرد اهداف خود در صنعت خودرو نداشته و بنابراین هنوز با رویای دیرینه‌شان فاصله دارند.تردیدی وجود ندارد که افزایش سهام قطعه‌سازان در شرکت‌های خودروسازی، سهم و نقش مدیریتی‌شان را در صنعت خودرو پررنگ می‌کند و این یعنی تعبیر رویای خودروساز شدن آنها.

منبع : donya-e-eqtesad